Resepi dari cendawan


Bahan-bahan:
  • 1 peket cendawan
  • 2 ulas bawang putih (dimayang)
  • 1 ulas bawang merah (dimayang)
  • 1/2 biji bawang besar kuning (dipotong bulat-bulat)
  • 1 ketul kiub ayam
  • 1 sudu makan sos ikan
  • 5 biji cili padi (diketuk)
  • 1 cawan air
  • 1/2 biji limau nipis diperah ambil jusnya
  • Sedikit garam & ajinomoto
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • Sedikit daun sup (dimayang)


Cara memasak:

Tumiskan bawang merah dan bawang putih sehingga sedikit kekuningan.

Masukkan air, biarkan seketika sehingga air menggelegak.
Tambahkan kiub ayam, kacau sehingga hancur.
Kemudian masukkan cendawan, bawang besar kuning & cili padi.
Tambahkan sos ikan dan kacau sebati.Tambah sedikit garam.
Apabila cendawan mulai layu, masukkan jus limau nipis. Kacau dan tutup api..

p/s : Kalau nk tmbh sayur (carrot,bunga kubis @ kubis) & udang/ayam pn bleh juge..trpulang selera masing2 lah ye..


Aku mmg suka mkn cendawan..x kira laa cendawan goreng ke,cendawan masak lemak ke,sume aku sapu bersih..hihi...Mase kecik2 aku paling suka mkn sup cendawan yg d letak lada hitam.. Slurppp.. Nnt aku share resepi cendawan goreng plak len kali..hehe..Skrg aku kc tjuk cendawan nye dulu..ngee..


Masa aku jln2 ngn Mett & Dean di bazar ramadhan time bln puasa tu hari,aku nmpk laa cendawan goreng ni..Terus terliur aku jdi nye..Mula2 c Mett ckp,xyah laa beli,tkut aku x mkn..Pdhl sblm tu aku mmg da penah mkn cendawan goreng cmtu..Jadi aku beli laa sebungkus(rm2 kot x silap aku..lupa..) Pastu kami pn pergi buka puasa sesama..Sekali,licin cendawan tu..Baru laa dorg tau sedapnye resepi pilihan aku tu..hahaha..Maybe dorg ingt tu mknn org utan kali..kakaka.. Pastu selalu laa kami beli cendawan tu(smpt laa 2 3 kali sblm abes bln posa tu kn..).Tunggu bln posa tahun ni plak,kalo d panjangkn umur..Insya Allah..hehe(pdhl boleh nye tu d masak sdri..hihi)


Cendawan goreng..Kalo kami d kampung,bila goreng cendawan mesti letak kunyit..Gaul2 cendawan ngn kunyit(kami pakai kunyit hidup yg di tumbuk lumat sb kunyit hidup lebih wangi)..Pastu biar je 15 minit,baru di goreng..waaa...sedapnye mkn ngn nasi pns2..hihi..


Cendawan celup tepung..Yummy..yummy!! hihi..sedap d mkn bersama sos..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments:

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t

Post a Comment

 
Free Backlinks