Bicara Hidup..(Renungan Bersama)

(Ini hanya luahan hati di saat kekeringan minda.Apa yg aku merepek,mmg ada kaitan dgn hidupku..(kalo xde kaitan,cmne laa aku bleh merepek panjang2kn..hehe..)

Hidup kita ibaratnya sebuah bahtera yg sdg belayar di lautan dalam.. Kita nakhodanya..setiap tindakan kita bakal menentukan ke mana hala tuju bahtera hidup kita itu..Setiap yg kita lakukan bakal menentukan,akan selamat kah pelayaran bahtera hidup itu atau akan karam di tengah2 laut dalam?Dalam hidup kita ni,ada masa sedih & masa gembira..Semua pahit manis yg kita lalui dlm hidup adalah pedoman utk kita lalui hari2 mendatang nanti..

Setiap manusia yg masih bernafas di muka bumi ini sudah tentu punya masalah.. Tak kira lah masalah tu besar ke kecik,ia tetap mnjadi masalah & membawa kesusahan kepada manusia ini.. Tapi masalah wujud kerana ada jalan penyelesaian..Jika tiada jalan penyelesaian,tiada laa yg bernama masalah.. (merepek laa juga)Dalam hidup kita ni,kita sering tertipu.. Tertipu oleh mata & fikiran yg separuh celik..Ibaratnya,kita melihat tapi tak nampak..Dan itu yg mnjadi masalah kepada kita..Apa yg kita lihat,x sama dgn realitinya..Bila kita dlm situasi melihat tapi x nampak,sama laa ibarat kita bercakap,tapi apa yg kita cakap,kita sendiri x faham.. Ada dua keadaan..Sama ada,kita nampak situasi tu,tapi kita pura2 tak nampak..Dan 1 lagi,kita melihat tapi kita biarkan..Maksudnya,mungkin kerana kita mmg jenis tak ambil peduli,atau kita malas mahu mempeduli,atau kita ada kepentingn dlm perkara tersebut..Jadi,kita tak mahu peduli benar ke x perkara tersebut kerana apa yg penting,ia x menjejaskan diri kita dan mungkin ada keuntungan kpd kita dlm perkara tersebut..
Kalau da nama nye masalah tu,mmg mnyakitkan hati laa kn.. walau sekecil kuman atau sebesar gajah sekali pn,sudah pasti selagi ia tidak selesai,ia tetap bermain2 dlm otak kita yg x berapa besar ni..(otak kita cuma sejemput je,tpi di dlm yg sejemput tu,berselirat dgn mcm2 hal)Kadang2 rasa kesian pula dgn otak ni..hehe.. Ye laa,setiap mase nk kena pikir mcm2 hal..Tapi kalo x berfikir,berkarat pula otak tu kn..(cmne laa otak bleh bkarat pdhl otak tu bkn besi..)Jadi,sabar laa wahai otak2 sekelian,bekerja laa dgn penuh berhemat ye..Semoga 1 hr nnt otak2 akan dpt pnghargaan @ anugerah dri manusia2 yg amik tau sal otak2 sume.. hehe..

Cakap psl masalah ni,dari tahun lepas,smp da masuk tahun baru 2012 ni,mcm2 laa masalah yg dtg menimpa.. Dari yg kecik2 cili api,smp laa yg besar2 gunung berapi,sume dtg bertimpa2..Cuma kita je x nmpk masalah tu sb masalah bkn nye barang yg bleh di tengok2 & d pegang2.. Cume org yg mngalaminye je tau..Seperti org len juga,especially pompuan,bila dtg nye masalah,mula laa aku menangis..Tp xde laa aku meraung2 & cerita kat sume org..Just,bila berseorangan,laju je air mata mngalir..Nak meluah,malu..Lagi pn aku xde kwn rapat,mcm yg aku ckp dlu,yg ade cume kwn2 biasa saja..Bukan sekarang je,dari kecik lagi mmg aku jenis yg pendiam & xde kwn rapat.. Tapi pendiam aku pn,aku jenis yg suka senyum..hehe.. Walau x bercakap,aku akan senyum dgn org yg memandang aku..(bkn senyum gatal,tapi mulut aku ni yg jenis ringan melebarkn senyum..huhu)Lagi pn,dr kecik aku hidup dlm rumah..Maksud aku,byk masa aku habis di dlm rumah dr bersosial dgn kwn2.. Arwah ayah ku x berapa gemar adik beradik kami bertandang ke rumah jiran2..Dia x mahu jiran2 bosan dgn kami..Maklum laa,budak2 kn,if da bertandang d umah org tu,xreti2 nk balik..Lagi pn ayah aku x mahu terjadi apa2 yg buruk if asek d umah org je kn. Jadi balik sekolah je,d umah laa kami.. Bace buku,men sama2 ngn adik beradik yg lain..Hmm..Smp laa arwah ayah meninggal,aku tgl di asrama..Lagi laa pergerakan ku terbatas.. Di asrama,mmg ramai kwn,tp bila da abes sekolah,masing2 bawa haluan sendiri..Jadi aku mmg x pernah simpan apa yg bernama kawan baik @  bestfriend..
If dgn kwn2 biasa,x mungkin aku meluah apa yg berselirat kt dlm tengkorak aku ni..Buat apa nk babitkan org lain dgn masalah kita kn..Aku ni nama je ade bopren,tp x suma aku cerita kat dia..Bukan x percaya,just x mahu peningkan kepala dia..Banyak lagi yg dia nk pikir,jadi x laa aku mnyusahkan hidupnya dgn masalah aku.. Selagi aku bleh bertahan & rasa benda tu akan settle sendiri,aku biarkan..Aku pn bkn jenis yg suka selesaikan masalah secepat mungkin..Aku jenis yg,wait & see.. Tapi hasil nya selalu x sia2..Bila aku buat bodoh dgn masalah ni,selalunya dia akan pergi sendiri dr hidup aku..Mungkin bosan mngacau org yg buat dont know ni..haha..
 
Selagi kita bernafas,mmg hidup akan sentiasa di hambat problema.. Bila kita sering di hantui bermacam2 dugaan dlm hidup,haruslah kita pertahankan kejujuran kita..Jgn mudah terhasut dgn keindahan hidup..Dari kita bagus2,terus kita bertukar jadi sebaliknya hanya kerana sedikit masalah yg melanda.. Jgn korbankn prinsip hidup kita semata2 mahu mencapai kepuasan diri.. Kerana benda tu xkn merugikan org lain,melainkan kita sendiri.. 

Walau kita ni x sebaik mana,tapi jgn sekali2 merasa hebat bila di sanjung2 kerana suatu hari bila kita hampir ke puncak,perlahan2 jati diri kita akan pudar di bawa kebanggaan yg bersarang di hati.. Kenapa aku ckp begitu?Hmm.. Selalu nya kita ni mmg low profile je dari awal..Tapi bila kita bergaul rapat dgn org2 di sekeliling kita,secara perlahan2 kita pn akan kelihatan seperti org yg kita rapat tu..X percaya? Cuba lihat diri kita.. Macam aku,bila ade bopren ni,cara percakapan aku sudah jadi mcm cara percakapan bopren aku tu.. Kelantan aku da lain,da jadi mcm sabah.. hehe.. Itu laa maksud aku.. Diri kita adalah cermin org2 di sekeliling kita.. Walau rapat macam mana pun kita dgn seseorang,jgn sekali2 kita ubah diri menjadi org tersebut kerana kita adalah kita.. Kalau benda yg kita ikut tu membawa keuntungan xpe..kalau mendatangkan masalah? Alangkah rugi nya hidup kita kan.. Ambil masa bersendirian dan renung diri kita yg dulu dgn yg sekarang..Adakah kita sudah berubah atau masih sama? Kalau sudah berubah,perubahan itu baik atau sebaliknya.. Adakah kita rela dgn perubahan diri atau sekadar menjaga hati org2 yg kita rapat?
Bila kita sedang bergembira,lihat di sekeliling kita,adakah semua org ikut gembira..Dan bila kita bersedih,ada x seseorang yg dtg mnghulurkan bahu utk kita menangis? Bukan mengharapkan simpati,kerana seboleh2 nya,jgn biarkan org nmpk segala kesedihan kita.. Hanya utk menilai,di mana kita berada.. Adakah kita sentiasa di hati insan2 yg kita harapkan atau mereka hanya muncul berdasarkan situasi kita?

Begitu juga,bila kita tersalah dlm tindakan kita,ada x org yg menegur kesilapan kita itu..Atau mereka sedar kita sedang berbuat salah,tapi mereka hanya melihat tanpa menegur kesalahan yg sudah kita lakukan..Atau adakah mereka menggalakkan lagi kita terus2an melakukan kesalahan sama walau pun tahu perkara yg kita lakukan itu bakal memusnahkan hidup kita..Dan kita sendiri,bila melihat org2 di sekeliling berbuat salah,kita hanya melihat sahaja,atau menasihatinya.. Atau mnggalakkan dia melakukan kesalahan itu berulangkali..

Ada yg mngatakan,biarlah masa yg menentukan segalanya.. (macam aku bila ade masalah,aku biar je..biar masa yg menentukan..hehe)Ada baik & buruknya juga dgn perkataan biar masa menentukan segalanya ni.. Kita boleh biarkan seandainya kita benar2 rela..Apa pn yg berlaku nnt,kita harus redha bila kita tanam tekad begitu..Jgn pernah salahkan masa,keadaan & org lain bila apa yg kita biarkan,x menjadi seperti yg kita harapkan..Ada bnyak sebab bila kita rela biarkan ni..Contohnya,sebab kita mmg xmahu peningkan kepala memikirkan perkara tersebut(macam aku laa ni)..Sebab kedua mungkin,perkara tersebut tak mampu kita capai walau kita bertindak,jadi keputusan kita,biarkan..

Kita hanya berharap masa yg akan membawa kita mencapai matlamat yg kita ingin kn tersebut.. Jadi seandainya masa berlalu,benda tu pn x pernah kita capai,kita harus redha..Mungkin buka rezeki kita..Bila kita kata redha,maksudnya,seikhlas hati..Bkn redha separuh hati,separuh hati lagi memberontak...Rasa x puas hati & memberontak itu laa yg selalu menekan hidup kita dan membawa masalah lebih besar kpd diri kita..Ini kerana rasa tak puas hati itu akan mendorong kita bertindak mngikut rasa hati,bukan akal fikiran..Bila kita ikut hati ni,selalu nya kita akan tewas.. Jalan selamat,kosngkan minda,& fikir betul2..Setiap yg berlaku dlm kuasa Yang Maha Esa.. Lapangkan hati & fikiran,terima ketentuan hidup kita tanpa protes.. Itu saja rezeki yg tuhan beri utk kita..Jadi,bila kita fikir begitu,kita akan ikhlas menerima segala2nya tanpa rasa sakit hati kepada rezeki org lain..
Andai kita punya matlamat hidup yg belum tercapai,berusaha lah dgn hati yg bersih..Hnya keikhlasan, kejujuran dan niat suci yg akan membawa kita mencapai matlamat tersebut..Semoga kita menjadi insan yg tidak mnyusahkan hidup insan lain semata2 kerana kemahuan kita.. Suci kan hati,bersihkan jiwa..Jadi lah insan2 yg sabar..Walau kita x cantik,jika niat kita betul,Insya Allah hidup kita aman damai...Bila punya masalah,diam lah kita...Jgn sekali2 kita bercerita kpd sesiapa,jika masalah itu terlalu peribadi.. Kebiasaan nya,bila masalah menjadi bahan bercerita,ia akan melarat & bertambah besar.. Ini kerana,biasanya laa kan,cerita yg keluar dari mulut kita,xkn sama dgn cerita yg keluar dr mulut org yg mndengar masalah kita.. Apa pn,buka hati & fikiran,apa yg kita rasa baik utk kita,lakukan lah..Jika kita merasakan sebaliknya,tinggalkan sebelum ia mnyukarkan perjalanan hidup kita..

Bila masalah hadir dlm hidup kita,jgn kita mudah menuding jari mnyalahkan org itu & org ini.. Tiada org yg suka bila dirinya di katakan sebagai punca permasalahan dlm hidup seseorang..Anggap saja itu ketentuan Ilahi...Dugaan yg Dia beri terhadap kita kerana dia memberikan ruang utk kita bernafas di dunia ini..Jika selama ini kita sering berkata kepada org lain,setiap yg berlaku ada hikmah di sebaliknya,kenapa bila masalah hadir dlm hidup kita sendiri, kita tak mahu terima segala dugaan yg melanda mmg ada hikmahnya..? Knp kita harus menangis2,menuding jari org itu & org ini pnyebab kita berduka..Renung ke dada langit,dan fikirkan,Tuhan bagi dugaan utk kita kerana Dia masih mnyayangi kita..Dia x biarkan kita hanyut dlm kenikmatan dunia..Sesekali dia beri kesakitan kpd kita..Hanya kerana,Dia mahu kita mngingatinya.Jika peringatan itu membuatkan kita semakin hanyut,maka hanyut lah kita bersama keegoan kita yg x membawa apa2 keuntungan..

Biarlah jejak yg kita tinggalkan dlm hidup kita nnt membawa senyuman kpd insan lain..Jgn bila mngingati nama kita,org akan mngaitkan dgn perkara2 yg memualkan..Pastinya,jgn pernah kita bangga diri..Jgn merasakan kita sentiasa yg terbaik,sila lah merendah diri..Seandainya ada insan yg kita nmpk keburukannya,jgn di perkatakan keburukan itu..Kunci mulut kita & sembunyikan keburukan insan tersebut,Insya Allah,Tuhan akan pelihara hidup kita juga..Seandainya kita mencaci maki keburukan insan lain,maka di situ terserlah keburukan diri kita sendiri..Mungkin kita tak sedar,bila kita mencaci & berkata2 tentang diri org lain,kita sudah menunjukkan siapa kita,itu lah kita, si pencaci & pengumpat..Dan bila ada yg memburuk2kan kita,rapatkan lan mulut kita dari membalas kata caci maki mereka.. Senyum dan berkata dlm hati,syukurlah tuhan..Aku masih punya kekurangan diri yg org lain boleh nampak dan mnyedarkan aku betapa kecil nya aku di dunia ini dan di sisi Mu Ya Tuhan..Semoga Tuhan tabah kan hati kita yg sentiasa bersabar..

(Da penat baca,pergi laa tidur..huhu)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments:

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t

Post a Comment

 
Free Backlinks