Tambahkan Ilmu Kesihatan Di Sini

Jika tubuh rasa kurang sihat,jgn tergopoh2 pegi klinik @ telan ubat dr farmasi..Gunakan bahan2 yg ada di dapur sebagai penawar kesakitan kamu..Jom tengok!!

~HALIA@GINGER~ (Menghilangkan Rasa Loya)
Halia ni bkn saja utk tambahkan keenakan dlm masakan kita (da lame aku x masak..ermm) tapi juga boleh d guna sebagai bahan utk hilangkan rase loya akibat gastrik..Haa.. kalo anda rase loya2 tu,minum je air halia ni..xpun korang kunyah je halia tu..(kalo korang bleh tahan rase pedas halia tu laa..haha) Halia dpt mngekang kontraksi Morning sickness(utk org pregnant)..(aku bace dlm buku..hehe)
~KULIT KAYU MANIS@CINNAMON~(Penenang Senggugut)
Kamu pernah alami senggugut?(utk kaum wanita..hehe) Utk hilangkan kesakitan sewaktu senggugut ni,kamu digalakkan makan bubur panas yg di campur dgn serbuk kulit kayu manis ni..Ia membantu melebarkan saluran darah,menambah pengedaran darah pd pelvic utk kurangkan senggugut yg kamu alami (Sumber:Majalah Cosmo)
~CILI~(Penyingkir Lemak)
Merah tanda nya hot..Memang hot lerr cili nih kan..Cili ni bkn boleh bagi rase pedas dlm masakan je,tapi boleh juga meningkatkan tahap metabolisme dlm bdn kita.Menurut saintis dr Amerika Syarikat, Capsaicin(bahan yg memberikan rasa pedas dlm cili)bkn saja membantu membakar kalori,tapi juga dpt mngurangkan selera makan terutamanya makanan berlemak,masin & manis..(mcm mne x kurang kan selera,da pedas smp kuar air mata tu,mmg laa terus xbleh mkn byk..hihi)Jadi order laa makanan pedas2 mase mkn ye,supaya cepat kurus..huhu..
~KUNYIT@TURMERIC~ (Pelega Sakit Kepala)
Kunyit kaya dgn asid salisilik,bahan penting yg terkandung dlm aspirin.Aspirin tu pil penahan sakit kepala..Jadi kunyit ni boleh melegakan sakit kepala..Jadi,kalo anda sakit kepala,kunyahlah kunyit ni @ minum air larutan kunyit..(xtau laa aku ni mampu ke x minum air kunyit..yaii..kalo org bersalin tu,besa juga aku tgok dorg mkn kunyit ni,buat ulam ngn nasi..erkkk)
 ~BUNGA CENGKIH@CLOVE~(Melegakan Kesakitan Otot)
Biasanye org yg baru2 nk bersenam ni selalu terkena kejang otot..Kajian oleh English Institute Of Sport mendapati bunga cengkih ni mampu memberi kelegaan kpd org yg mngalami ketegangan otot akibat bersenam.Ini kerana kandungan antioksidannya sgt tinggi.Jadi,buatlah jus epal & campuran perahan lemon,secubit gula,serbuk kulit kayu manis & beberapa kuntum bunga cengkih dan minum..

Sume yg aku merepek d atas berdasarkan pembacaan dlm buku..Itu laa penting nya rajin membaca ni..Boleh menambahkan ilmu pengetahuan & dpt juge petua2 utk kesihatan ni..(selalunya aku ni walau sudah tahu,xde nye aku nk cuba..haha..Faktor utama yg mnghalang aku men try petua2 yg aku sendiri repekkan--->Malas.. hehehe)Kalo korang rajin,korang buat laa.. kalo malas mcm aku ni,pegi laa klinik @ farmasi bila sakit ye..huhu) Ok,sekian...

**Miszz Scha**

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments:

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t

Post a Comment

 
Free Backlinks